mandag den 16. december 2013

Batteritid: Nexus 5 og LG G2

Jeg har nu haft LG G2 og Google Nexus 5 fra LG i lang tid nok til at jeg vil udtale mig om batteritiden på enhederne.

Begge enheder har en godkent batteritid, dog med en klar fordel til G2. LG G2 er uden sammenligning den smartphone jeg har haft med den bedste batteritid, dog med et par bemærkninger.


Desværre er der et par applikationer der har brugt uforholdsvismæssigt meget batteri. Den ene applikation, Speedtest.net, brugte kun utroligt meget batteri en gang, hvor den havde hængt, og forsøgt at finde min placering via gps i seks timer, hvilket drænede utroligt meget batteri, derudover har der ikke været et problem med applikationen.

Google+ derimod har, uanset indstillingen af applikationen, voldt mig problemer gentagne gange. Google+ applikationen har holdt G2 fra at gå i deep sleep stadie, og har dermed holdt telefonen "vågen", hvilket markant har forringet batteritiden. jeg har flere gange måtte deaktiverer applikationen (Man kan ikke slette den uden at have rootet telefonen), efter at have læst på nettet at applikationen var opdateret, aktiverede jeg Google+ og opdaterede applikationen, hvilket hjalp på batteritiden. Desværre har der været flere opdateringer til Google+ applikationen og flerer gange har det ført til en ringere batteritid, derfor er applikationen pt. deaktiveret på min G2.

LG G2 har i gennemsnit mellem 20 og 35% batteri tilbage når jeg går i seng om aftenen, hvis jeg ikke har brugt telefonen særligt meget kan den også godt have over 80% batteri om aftenen. G2's standby-tid er intet mindre end imponerende!
- Skærmen har, som man kan se i mine screen-shots været tændt i omkring 3-3,5 timer i løbet af en normal dag.

Jeg har nedenfor teksten sat et link ind der indeholder de screenshots jeg har taget af mine batteri statistikker ind, så i ved selvsyn kan se hvordan batteritiden er. Jeg har altid Gmail og Outlook applikationerne til "Push notifikation" så jeg automatisk får en ny notifikation om indkomne emails med det samme, hvilket bruger en del mere batteri end hvis applikationerne kun tjekker efter mails hver 15, 30 eller 45. minut. Derudover er min skærm oftest på omkring 50% baggrundsbelysning, da jeg ikke bryder mig særligt meget om LG's automatiske baggrundsbelysningsfunktion, modsat Nexus 5's auto funktion. Alle min applikationer er desuden sat til auto synk, og automatisk opdatering, jeg sparer med andre ord ikke på batteriet.

nexus 5 har ikke helt så god batteritid som G2, standbytiden er dog mere end godkendt. Når jeg bruger Nexus har oplever jeg ofte det som elbilsejere betegner som "range anxiety", jeg er bange for at løbe tør for strøm. På en normal dag er der typisk 10-15% strøm på Nexus 5 om aftenen, jeg har dog også oplevet at løbe tør for strøm i situationer hvor jeg har haft behov for at bruge mobilen i længere tid ad gangen end normalt i løbet af en dag, hvilket har gjort jeg holder ekstra øje med hvor meget batteri jeg har tilbage.
Batteri tiden er dog fornuftig sammenlignet med andre smartphones, jeg er nok bare blevet vant til den ekstra batterikapacitet der er i G2.

Mine applikationsindstillinger er de samme med Nexus 5 som med G2, pånær G+ som er aktiveret på min Nexus 5.
- skærmen har i snit været tændt i 2,5-3 timer med min Nexus 5, som i kan se på mine screen-shots.

Jeg har nedenfor indsat to links der indeholder de screenshots af batteristatistikkerne, jeg har taget med G2 og Nexus 5 gennem min tid med telefonerne, de dage hvor jeg har lavet screenshot, hvilket er mange dage. Der er over 75 screen-shots.

G2 screenshots
Nexus 5 screenshots



Ingen kommentarer: